header image
  • صفحه اصلی
  • گزارشات
    • اطلاعاتی                         
    • سیاستی
    • مطالعه پشتیبان
    • آرشیو کلیه گزارش ها
  • چند رسانه ای
    • اینفوگرافیک                         
    • ویدیویی
  • پژوهش ها
    • پژوهش های اقتصادی                         
    • پایان نامه
  • انقلاب صنعتی چهارم
  • مشاوره ها
    • صادرات و واردات                 
    • آمار و اطلاعات اقتصادی
  • دیدگاه
  • معرفی کتاب
  • درباره ما

اطلاعاتی

سیاستی

مطالعه پشتیبان

ترجمه

عبدالرضا پناهی

کتاب راهنما برای تسهیل‌گری در حوزه جذب سرمایه ‎گذاری مستقیم خارجی (با تاکید بر سرمایه‎ گذاری اقلیم)

1402/06/28 عبدالرضا پناهی
مهسا رجبی نژاد

بررسی وضعیت تجارت با کره جنوبی

1402/06/06 مهسا رجبی نژاد
مهسا رجبی نژاد

تورم مرداد 1402

1402/06/08 مهسا رجبی نژاد
محمود نصیری، مهسا رجبی نژاد

نگاهی بر چشم انداز اقتصاد جهان

1402/09/06 محمود نصیری، مهسا رجبی نژاد
مهسا رجبی نژاد

ژئوپولیتیک و چندپارگی به عنوان تهدیدهای جدی ثبات مالی کلان 2023

1402/07/19 مهسا رجبی نژاد
شراره کامرانی

مروری بر فعالیت اتاق های فکر در جهان

1403/02/29 شراره کامرانی

استراتژی‌های موثر در مواجهه با رویدادهای محتمل ژئوپلیتیکی سال 1403

1403/02/30

فرصت‌ها و تهدیدهای تجاری ناشی از سیاست‌های تعرفه‌ای آمریکا

1404/02/21
فاطمه علیزاده آغ اسمعیلی

نگاهی بر وضعیت صنعت فرش دستباف (هنر ماندگار سرزمین کهن ایرانیان)

1402/07/17 فاطمه علیزاده آغ اسمعیلی
  1. صفحه اول
  2. صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی؛ از روندهای جهانی تا جایگاه ایران در بازار چین

صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی؛ از روندهای جهانی تا جایگاه ایران در بازار چین

صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی؛ از روندهای جهانی تا جایگاه ایران در بازار چین
1404/01/27
  1. تجارت
  2. کشاورزی
  3. صنایع غذایی
  4. صادرات
  5. واردات
  6. چین
  7. ایران
  8. جهان
این مطلب را به اشتراک بگذارید

icon glass متوسط زمان لازم برای مطالعه گزارش: 59 دقیقه
pdf download دریافت فایل کامل گزارش
QRCode

ارزش صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی با نقش کلیدی در امنیت غذایی، توسعه پایدار و رشد اقتصادی، در سال ۲۰۲۳ با ثبت ارزش تجاری ۴۱۶۱ میلیارد دلاری، جایگاه خود را به‌عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد جهانی حفظ کرده است. در این میان، صادرات کشاورزی و صنایع غذایی ایران نیز در سال ۱۴۰۲ به ۵.۶ میلیارد دلار رسید که بالاترین رقم در هشت سال اخیر به شمار می‌رود و عمدتاً ناشی از رشد صادرات میوه، خشکبار و محصولات تبدیلی بوده است. با وجود این، تمرکز بر تعداد محدودی از کالاها و بازارهایی خاص، به‌ویژه بازار عراق، چالشی اساسی تلقی می‌شود. عراق با وجود مزیت نزدیکی جغرافیایی، حدود 43 درصد از صادرات محصولات غذایی و صنایع غذایی ایران را جذب می‌کند که این تمرکز، ریسک‌های سیاسی و اقتصادی قابل توجهی را به همراه دارد. در سوی دیگر، بازار چین اگرچه در سال‌های اخیر مقصد برخی از اقلام صادراتی مانند خشکبار و گیاهان دارویی بوده، اما سهم ایران در تأمین نیاز وارداتی این کشور همچنان بسیار اندک است. این در حالی است که فرصت‌های گسترده‌ای در زمینه صادرات کالاهای دارای ارزش افزوده بالا به چین مغفول مانده است. در نتیجه، اصلاح سیاست‌های صادراتی از رویکرد کالامحور به بازارمحور، تنوع‌بخشی به محصولات، توسعه زیرساخت‌ها، تقویت زنجیره ارزش، تشکیل کنسرسیوم‌های تخصصی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و مشاوره‌ای در بازارهای هدف، به‌ویژه چین، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای دستیابی به موفقیت پایدار و حضور مؤثرتر در بازارهای بین‌المللی است.

The export value of agricultural and food products remains a pillar of the global economy, reaching USD 4,161 billion in 2023 due to their crucial role in food security, sustainable development, and economic growth. In this context, Iran’s agricultural and agri-food exports hit USD 5.6 billion in 1402 (2023), the highest level in eight years—mainly driven by increased exports of fruits, nuts, and processed foods. However, Iran’s heavy reliance on a limited range of products and export markets—especially Iraq, which accounts for about 43% of exports—poses considerable political and economic risks. Despite recent exports of nuts and medicinal herbs to China, Iran’s presence in this vast market remains minimal, leaving significant opportunities in value-added products untapped. Therefore, shifting from a product-based to a market-driven export strategy, diversifying products, upgrading infrastructure, strengthening value chains, and leveraging local expertise in target markets such as China, are essential steps for achieving sustainable export growth and a stronger international presence.


نظرات کاربران

نظر خود را بنویسید

23744
ارسال پیام
footer logo

سال 1263 «مجلس وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

لینک های مفید


صفحه اصلی

گزارشات سیاستی

انقلاب صنعتی

پژوهش ها

پایان نامه ها

 


خدمات مشاوره آنلاین

دیدگاه

درباره ما

تماس با ما


1866

تلفن: 02188701872

info @ tccim . ir

تهران، خیابان مطهری، روبرو سنایی، پلاک 275

© کلیه حقوق مادی و معنوی این پرتال متعلق به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران می باشد.