نقش زنجیره ارزش جهانی (GVC) در تجارت بینالمللی، تولید ناخالص داخلی و اشتغال جهان رو به افزایش است. این زنجیرهها، بنگاهها، کارگران و مشتریان را در سراسر جهان به هم متصل میکند و در کشورهای در حال توسعه نیز سنگبنایی برای افزایش مشارکت بنگاهها در اقتصاد جهانی محسوب میشود. برای بسیاری از کشورهای جهان به ویژه اقتصادهای در حال توسعه، توانایی حضور موثر در زنجیره ارزش جهانی، عاملی حیاتی برای توسعه به شمار میرود.
بدیهی است افزایش مشارکت اثربخش کشورها در زنجیره ارزش جهانی، مستلزم شناخت اولیه نسبت به جایگاه هر کشور در این زنجیره است. لذا در این گزارش، سعی شده ضمن اشاره به مفاهیم بنیادین زنجیره ارزش جهانی و منطقهای، شیوههای مشارکت کشورها مورد بررسی قرار گیرد و جایگاه ایران و ترکیه در زنجیره ارزش جهانی قیاس گردد.
نظرات کاربران