خدمات خلاقانه نسبت به سایر خدمات، سهم بیشتری از صادرات خدمات جهانی دارند و درآمد صادراتی قابلتوجهی تولید میکنند، اما اقتصادهای توسعهیافته به طور گسترده در صادرات خدمات خلاقانه پیشرو هستند. خدمات خلاقانه و غیر خلاقانه، شرایطی را برای تنوع اقتصادی فراهم میکنند و قابلیت ایجاد درآمد، افزایش بهرهوری، اشتغال، سرمایهگذاری و توسعه تجارت را دارند. وابستگی رو به افزایش اقتصادها و تجارت بینالمللی به خدمات که تحت عنوان خدماتگرایی شناخته میشود، فرصتهایی برای کشورهای درحالتوسعه برای پیوستن به زنجیرههای ارزش جهانی و ایجاد درآمد صادراتی فراهم میکند.
در حال حاضر، خدمات خلاقانه به طور فزایندهای اهمیت یافتهاند؛ زیرا با نوآوری فناورانه، انتقالی سریع از تولید کالاهای خلاقانه به ارائه خدمات خلاقانه در حال رخدادن است. بااینحال، دادههای جدید سازمان تجارت و توسعه سازمان ملل متحد نشان میدهد کشورهای درحالتوسعه به طور چشمگیری در صادرات خدمات خلاقانه کمتر فعال هستند.
با توجه به اهمیت توسعه صنایع خلاق، در ادامه این گزارش به طور مفصل به آن پرداخته میشود.
نظرات کاربران