جهان در حال گذر از یک انقلاب اقتصادی جدید است که اقتصاد، کسب و کار، بازار کار و زندگی روزمره ما را مختل می کند، به گونه ای که از زمان انقلاب صنعتی دیده نشده است. نقش بازار کار دیجیتال با توجه به نوآوری های تکنولوژیکی و افزایش اتصال آنلاین در حال افزایش است. در قلب این تغییر، ظهور اقتصاد پلتفرمی درون جامعه پلتفرمی است. کارگران از طریق پلتفرم ها و اپلیکیشن های برون سپاری آنلاین در این به اصطلاح اقتصاد پلتفرمی کار پیدا می کنند. در حالی که سال ها در مورد اقتصاد گیگ صحبت می شد، ظهور اقتصاد از طریق پلتفرم های دیجیتال نسبتاً جدید است. با تکامل اقتصاد پلتفرمی، فرصت های جدید و همچنین چالش های جدیدی وجود دارد که پیچیدگی های بیشتر به وجود می آورند. برای فهم و شناخت این پیچیدگی ها و چالش ها، پیش از هر چیز لازم است تا مفاهیم اصلی و کلیدی مربوط به این تحولات بهدرستی فهم شوند. سیاستگذاری در حوزه های خرد و کلان اقتصادی و همچنین مدیریت کسب و کار در این دوران جدید، بدون فهم درست از این مفاهیم ممکن نیست. در مرکز این مفاهیم، دو عبارت جامعه پلتفرمی و اقتصاد پلتفرمی قرار دارند. در این گزارش ضمن بررسی این دو مفهوم، وضعیت برخی کسب و کارها بهعنوان مطالعات موردی مورد بررسی قرار می گیرد.
نظرات کاربران