بنگاه‏ های چندملیتی و زنجیره ارزش جهانی

بنگاه‏ های چندملیتی و  زنجیره ارزش جهانی

icon glass متوسط زمان لازم برای مطالعه گزارش: 39 دقیقه
pdf download دریافت فایل کامل گزارش
QRCode

این گزارش به بررسی نقش و تأثیر بنگاه‌ های چندملیتی با مالکیت خارجی (TNCs) در زنجیره‌ های ارزش جهانی (GVC) در مقایسه با بنگاه ‏های مشابه داخلی با هدف ارتقای سطح تحقیقات در این زمینه می‌ پردازد. این مطالعه از توپولوژی تجارت در ارزش افزوده (TiVA) برای تجزیه و تحلیل شبکه‏ های تجاری در سه گروه تجارت سنتی، تجارت GVC ساده و تجارت GVC پیشرفته و بر اساس داده‏ های OECD طی بازه زمانی 2005 الی 2016 استفاده می‏ کند. نتایج بررسی‏ ها نشان می‌ دهد که بنگاه‌ های چینی نه تنها مراکز عرضه ارزش افزوده صنعتی هستند، بلکه به‌عنوان مراکز منطقه‌ ای جدید هم در حوزه عرضه و تقاضا برای خدمات از طریق شبکه‌ های ساده GVC فعالیت دارند. بنگاه‏ های آمریکایی بر زنجیره ‏های ارزش جهانی در حوزه خدمات تسلط دارند، در حالی که بنگاه ‏های فرامیلیتی در آلمان و بریتانیا حضور عمده ‏ای در ارائه ارزش افزوده در صنعت و خدمات از طریق شبکه ‏های زنجیره ارزش جهانی پیچیده دارند. تجزیه و تحلیل دقیق شبکه ‏ای مبتنی بر TiVA عاملان مسلط در هر نوع زنجیره ارزش جهانی را مشخص می‏ کند و به سیاست‏ گذاران برای پایش و ارتقای استراتژی‏ های حکمرانی و رقابت ‏پذیری آنها در زنجیره ارزش جهانی به روشی منعطف‏ تر و متنوع ‏تر کمک خواهد نمود.


مهسا رجبی نژاد

نظرات کاربران

نظر خود را بنویسید

23744
ارسال پیام