شرایط اقلیمی کشور عراق، وجود پدیده جنگ و تخریب بسیاری از زیر ساخت های این کشور و نیاز روزافزون به مصالح ساختمانی و کالاهای مختلف، افزایش جمعیت و تلاش عراق برای صنعتی شدن، شرایط بسیار مناسبی را برای کشورهای دیگر به ویژه ایران فراهم آورده است تا از طریق صادرات به عراق ارزآوری قابل توجهی داشته باشند. نکته قابل توجه این است که حضور موفق در بازار صادراتی و استفاده از فرصت های سرمایه گذاری کشور عراق نیازمند تحقیقات تخصصی بازار عراق و روابط تجاری ایران و این کشور است. بدیهی است بازارهای گسترده و متنوع برای محصولات صادراتی هر کشور می تواند یکی از مولفه های مهم و موثر برای حضور پایدار و مستمر در آن بازارها به شمار روند. با عنایت به اینکه فاصله جغرافیایی و وجود اشتراکات فرهنگی از عوامل موثر در بازاریابی و توسعه فعالیت بنگاه ها در سطح بین المللی است، حفظ جایگاه و موقعیت محصولات در این بازارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بدین منظور هدف گزارش حاضر واکاوی دلایل افت صادرات ایران به عراق در هفت ماهه نخست سال 1401، شناسایی چالش ها و فرصت های تجارت کالایی میان دو کشور است.
نظرات کاربران