صنعت نمایشگاه، دارای آثار اقتصادی قابل توجهی است که از سه منظر ستانده، تولید ناخالص داخلی و اشتغال قابل ارزیابی هستند. بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط اتحادیه جهانی نمایشگاههای بینالمللی، در سال 2018، حدود 167 میلیارد یورو تولید ناخالص داخلی و تقریباً 3.2 میلیون شغل از محل نمایشگاه های بین المللی ایجاد شده و فروش کسب و کارها (ستانده) نیز حدود 275 میلیارد یورو بوده است.
بر اساس آخرین گزارش این اتحادیه، مجموع فضای نمایشگاهی در سراسر جهان برای سال 2022، به حدود 40.5 میلیون متر مربع می رسد و تعداد نمایشگاه ها نیز 1351 خواهد بود. بیش از 60 درصد نمایشگاه های جهان، ظرفیتی کمتر از 20 هزار متر مربع دارند.
برآوردها نشان می دهد اروپا و منطقه آسیا و اقیانوسیه (به ویژه چین)، بیشترین سهم از فضای نمایشگاهی جهان را دارند. بیش از 61 درصد نمایشگاه های اروپا، ظرفیت کمتر از 20 هزار متر مربع دارند (نمایشگاه های کوچک)، اما در آسیا و اقیانوسیه، اغلب نمایشگاه ها (حدود 54 درصد) متوسط و دارای ظرفیت بین 20 تا 100 هزار متر مربع هستند.
در منطقه خاورمیانه و آفریقا، 9 کشور دارای فضای نمایشگاهی با ظرفیت بالای 50 هزار متر مربع هستند که ایران نیز با حدود 196 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی، میان کشورهای مذکور، در جایگاه دوم پس از امارات متحده عربی قرار گرفته است.
در ادامه، توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه می شود.
نظرات کاربران