یکی از چالش های زیست محیطی، میزان پایداری بسته بندی محصولات و دیدگاه مصرف کنندگان حول این موضوع است. در نظرسنجی که اخیراً توسط مک کینزی از مصرف کنندگان در 10 کشور صورت گرفته، به نظر می رسد مصرف کنندگان در چین، هند و اندونزی در مقایسه با سایر کشورها، بیشترین تمایل را برای پرداخت هزینه های بیشتری برای بسته بندی یک کالا با هدف حفظ محیط زیست (هزینه سبز) دارند. در این سه کشور، بیشترین نگرانی های مصرف کنندگان حول آلودگی آب و هوا است و کمترین نگرانی به تولید زباله ارتباط دارد.
مصرف کنندگان در کشورهای مورد بررسی در نظرسنجی، در ارتباط با اینکه توجه به بسته بندی پایدار در صنعت مواد غذایی دارای اولویت است، با هم اتفاق نظر دارند، اما اینکه کدام زیرشاخه این صنعت اولویت بالاتری دارد، نظرات متفاوتی را در نظرسنجی مزبور ابراز کرده اند. به طور کلی، نسل X (گروه سنی 35 تا 54 سال) بیشترین سطح از نگرانی های زیست محیطی در مورد موضوعات گوناگون پایداری را از خود بروز داده که در ادامه آن نسل های Z، نسل هزاره و نسل بیبی بومر، قرار دارند.
با توجه به رشد قوی بازار کالاهای مصرفی در آسیای نوظهور، صنایع بسته بندی میباید ضمن تدوین استراتژی مناسب، ارزیابی درستی از نحوه استفاده از مواد بسته بندی و اتفاقات بعد از مصرف در کشورهای گوناگون به همراه اتخاذ رویکردهای واقع بینانه در کل زنجیره مواد بسته بندی داشته باشند.
نظرات کاربران