صنعت VOD در ایران هنوز جای کار فراوانی دارد ؛ به نحوی که در حوزه فعالیت این شرکتها ابهامات فراوانی وجود دارد و نمیتوان نظام خاصی در این حوزه را شناسایی کرد؛ بهنحوی که حتی این بخش هنوز به صورت قطعی سرپرست مربوط را نمیشناسد. هنوز مشخص نیست بین «ساترا» یا «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» کدام یک مسئول این بخش هستند، ضمن اینکه هنوز نمایش ویدئویی آنلاین آیین نامه مشخصی ندارد.
تغییرات تکنولوژیکی تغییرات شیوههای زندگی و فرهنگ را نیز به دنبال دارند. اگر روزی نمایش خانگی به قالب کاستهای ویدئویی که توسط کلوپها به مردم کرایه داده میشد، محدود بود، پس از آن فیلمهای سینمایی در قالب CD و DVD به خانههای مردم ورود پیدا کردند. امروزه نیز با ورود صنعت نمایش ویدئویی یا VOD ، این چرخه کاملتر شده و پلتفرمهایی برای پخش فیلم در کشور فعالیت میکنند و مردم در قبال پرداخت وجه، به فیلمها و سریالهای مورد نظر خود دست مییابند.
VOD (Video On Demand) به معنای «ویدئو هنگام درخواست» و روشی جدید و متفاوت برای دسترسی به محتوای ویدئویی است. در روشهای غیر از VOD، مخاطبان مجبورند ویدئو را درست در زمانی که توسط ارائهدهندگان ویدئو برنامهریزی شده، ببینند؛ مانند پخش زنده، برنامههای تلویزیونی و کلاسهای آموزشی آنلاین. اما در روش VOD، ویدئو از قبل ضبط شده و در کتابخانهای ذخیره میشود. سپس، مطابق با خواست مخاطب، در هر زمان و هر مکانی که بخواهد پخش میشود؛ یعنی هر زمان که مخاطب بخواهد ویدئو را ببیند، میتواند به آن دسترسی پیدا کرده و هر قسمتی از آن را که بخواهد، تماشا کند.
در سالهای اخیر شرکتهای نمایش ویدئویی آنلاین کمشماری در ایران فعال شدهاند که حاصل فعالیت این شرکتها، 13 درصد از سهم سرگرمیسازی برای مردم را برعهده دارند.
با این حال میتوان گفت صنعت VODدر ایران هنوز جای کار فراوانی دارد ؛ به نحوی که در حوزه فعالیت این شرکتها ابهامات فراوانی وجود دارد و نمیتوان نظام خاصی در این حوزه را شناسایی کرد؛ بهنحوی که حتی این بخش هنوز به صورت قطعی سرپرست مربوط را نمیشناسد. هنوز مشخص نیست بین «ساترا» (سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر)یا «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» کدام یک مسئول این بخش هستند، ضمن اینکه هنوز نمایش ویدئویی آنلاین آیین نامه مشخصی ندارد. به هرحال صنعت VOD، صنعتی نوپا است و نیاز به کار بیشتری دارد اما باید از سوی نهادهای بالادستی قوانینی بر این حوزه حاکم شود تا مسئولان شرکتها و حتی انجمن از سردرگمی نجات پیدا کنند.
به واقع انجمن با مسائل عدیدهای روبه رو است اما بدیهی است مهمترین و اصلیترین راه برای حل مسائل آن است که ابهامات این حوزه توسط مسئولان برطرف گردد. انجمن تلاش میکند این موضوع را مورد رسیدگی و پیگیری قرار دهد؛ از جمله موضوع وضع قوانین و آیین نامه اصولی برای صنوف بخش نمایش ویدیویی آنلاین را در دست پیگیری دارد. هدف انجمن از وضع قوانین مناسب، ایجاد اتحاد بین فعالان این رشته است. همچنین انجمن در تلاش است تا به شرکتهای دارای مجوز که فعالیت چندانی ندارند یا بستر فعالیت آنها محدود است یا با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند، بیشتر رسیدگی کند.به نظر میرسد برای حل مسائل عدیده صنعت VOD، لاجرم باید فعالان این حوزه را در انجمن گردهم آورد و انجمن را به مرکز برجسته برای مدافعت و تامین منافع اعضای آن تبدیل کرد.
بدیهی است اهداف انجمن زمانی محقق میشود که دولت دخالت کمتر یا مداخله هدفمند در این بخش داشته باشد. عدم مداخله دولت در بخش نمایش ویدیویی به همراه شکل گیری دیدگاهی باز و مناسب نسبت به این صنف و حوزه فعالیت نمایشهای ویدیویی به گسترش صحیح و اصولی این بخش کمک خواهد کرد؛ از سوی دیگر میتوان مداخلات هدفمند حمایتی را مورد اشاره قرار داد و به عنوان مثال مطرح کرددر صورتی که دولت با کمکهای ارزی به بخش نمایشهای ویدیویی آنلاین کمک کند دغدغه این بخش برای گسترش بستر فعالیت کمتر خواهد بود. در حال حاضر و براساس اطلاعات انجمن نمایشهای ویدیویی آنلاین، کارهای مختلفی در خارج از کشور در حال ساخت هستند که در صورت پرداخت ارز به این فعالیتها، نتایج درخشانی رقم خواهد خورد. همچنین کمک به ارائه کارها در جشنوارههای مختلف و معتبر هم به گسترش فعالیت نمایشهای ویدیویی آنلاین کمک خواهد کرد و برای فعالان این حوزه منفعت زیادی خواهد داشت.
البته مشکلات و معضلات انجمن تنها به دخالت یا عدم دخالت دولت محدود نمیشود. این بخش رقبای زیادی در داخل و خارج کشور دارد که به صورت غیرقانونی در حال فعالیت هستند و فیلم و سریالهای دارای مجوز را به صورت غیرقانونی در شبکههای نامناسب خارجی به نمایش میگذارند. در داخل کشور نیز گروهها و نهادهای مرتبط با این انجمن با تنگ نظریها و یکسری برداشتهای اشتباه، موانع و چالشهای زیادی را برای صنعت VOD ایجاد میکنند.
با این حال انجمن برای رفع این موانع و مشکلات تلاش میکند و در جهت افزایش تولیدات اعضای خود گام برمیدارد. طبق آمار موجود، در حال حاضر نمایش ویدیویی آنلاین رشد خوبی دارد و نزدیک به 10 سکو یا پلتفرم داخلی هم در کار پخش و هم تولید مشغول فعالیت هستند و در حال حاضر جمعا بیشتر از 22 یا 23 برنامه در حال ساخت و پردازش است.
اکنون و با روی کار آمدن دولت چهاردهم، انجمن نمایشهای ویدیویی آنلاین انتظار رسیدگی بیشتر و شکل دهی به آیین نامهها و قوانین این حوزه را دارد. در صورتی که دولت جدید به ایجاد قوانین مناسب و واضح در نمایش ویدیویی آنلاین بپردازد، فعالیت این حوزه سر و سامان خواهد گرفت و فعالان این بخش فرصت رقابت را پیدا خواهند کرد.
انجمن از دولت انتظار ایجاد شرایط برابر برای فعالان این حوزه را دارد. این انتظار زمانی برآورده میشود که نهادهای بالادستی ناظر بر حوزه نمایشهای ویدیویی آنلاین به درستی انتخاب شوند. اکنون سازمان صدا و سیما مسئولیت نظارت بر انجمن و فعالان حوزه نمایشهای ویدیویی آنلاین را برعهده دارد که به نوعی رقیب این بخش هم محسوب میشود.
انجمن نمایشهای ویدیویی آنلاین از دولت جدید توقع دارد این نهاد را به عنوان صدای تولیدکنندگان بخش خصوصی به رسمیت بشناسد و در تصمیمگیریها نظرات این انجمن را جویا شود. بیشک این گفتمان باعث میشود تصمیمسازیها و تصمیمگیریهای اصولی اتفاق بیفتد و این صنعت رشد نماید. پس از آن نیز، شبکه نمایش خانگی با جلب و جذب بیشتر مخاطب، ارتباط بین مردم و صداوسیما را تقویت کرده و حتی مانع از جذب بینندگان به شبکههای مخرب خارجی شود.
نظرات کاربران