بررسیهای این پژوهش نشان میدهد دلیل اصلی پائین بودن سهم ایران از واردات عمان، رقابت شدید در این بازار است. در این رقابت صادرکنندگان ایرانی در دو جنبه در حال رقابت هستند. رقابت اول با تامینکنندگان اصلی (تولیدکنندگان) محصولات غذایی است که عمدتاً از برترین کشورهای جهان محسوب میشوند. در این حوزه، تولیدکنندگان ایرانی باید بتوانند محصولاتی قابل رقابت با برترین محصولات جهان و با سطح استانداردهای بینالمللی تولید کنند. جنبه دوم رقابت مربوط به توان رقابتپذیری کشور در سایر قسمتهای زنجیره ارزش محصولات غذایی است که از جمله آن میتوان به ارائه خدمات بازاریابی اشاره کرد. در بازاری که کشورهایی مانند امارات متحده عربی و برندهای جهانی به عنوان رقبای اصلی ایران فعالیت میکنند، دستیابی به سهم بازار قابل توجه بدون درنظرگرفتن ارزش افزوده صادراتی حاصل از تمرکز بر چنین فعالیتهایی غیرممکن خواهد بود. در این مسیر، اهمیت فعالیتهای مربوط به تحقیق و توسعه نیز نباید نادیده انگاشته شود.
The investigations of this research show that the main reason for Iran's low share of Oman's imports is the intense competition in this market. In this competition, Iranian exporters are competing in two aspects. The first competition is with the main suppliers (producers) of food products, which are mainly considered to be among the top countries in the world. In this field, Iranian producers must be able to produce products that can compete with the best products in the world and at the level of international standards. The second aspect of competition is related to the country's competitiveness in other parts of the value chain of food products, including the provision of marketing services. In a market where countries like the United Arab Emirates and global brands operate as Iran's main competitors, it will be impossible to achieve a significant market share without considering the added export value resulting from focusing on such activities. In this way, the importance of research and development activities should not be ignored.
نظرات کاربران