مطالعه تجربه برخی کشورهای منتخب در به کارگیری ابزارهایی برای تشویق صادرات نشان می دهد:
- مشوق های صادراتی، هدفمند و در چارچوب استراتژی توسعه صادرات و استراتژی جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی تدوین و مشخص می شوند.
- مشوق ها در چارچوب اصول سازمان تجارت جهانی و در بازه زمانی مشخصی اجرا می شوند.
- تخفیف یا معافیت تعرفه اغلب برای واردات خطوط تولید برخوردار از سطح بالای تکنولوژی در نظر گرفته می شود.
- اعطای هر گونه تسهیلات برای تولید صادراتی منوط به صادرات گرا بودن تولید است.
- الزام برخورداری از مشوق ها به ویژه در مناطق آزاد تجاری، سهم بالای صادرات از فروش است.
- انعقاد موافقتنامه های تجارت آزاد با مقاصد صادراتی یکی از راهکارهای موثر برای نفوذ و تقویت حضور صادرکنندگان و تقویت توان رقابت پذیری آنها در این مقاصد است.
- سازمان ها و نهادهای متولی پشتیبانی از صادرات، در راهنمایی و کمک به صادرکنندگان از همان مراحل ابتدایی و به صورت گام به گام فعال هستند.
- نهادهای مالی پشتیبان صادرات مانند اگزیم بانک و صندوق های ضمانت از منابع مالی قوی برخوردار بوده و به صورت نظام مند و در چارچوب قواعد بین المللی از صادرات پشتیبانی می کنند.
نظرات کاربران