با توجه به اهمیت سهولت تجارت در تقویت رقابت پذیری و بهبود مشارکت کشور در زنجیرههای ارزش جهانی، بیتردید یکی از الزامات تحقق شعار سال و افزایش مشارکت مردمی در راستای تقویت تولید، بازنگری در راهبردهای کلان سیاستهای تجاری کشور از جهات گوناگون است. یکی از این زوایا، حوزه مقررات ناظر بر صادرات و واردات محسوب میشود که میتواند به طور مستقیم در هزینه و زمان فرایندهای تجارت خارجی کشور و بهطور غیرمستقیم در توان رقابتپذیری و جایگاه ایران در شاخصهای بینالمللی اثرگذار باشد.
در حوزه مقررات ناظر بر تجارت، عدم اصلاح یا ویرایش برخی قوانین، در سطح خرد، چالشهایی را برای کسبوکارها و در سطح کلان، برای ارتقای رشد تجارت غیرنفتی کشور ایجاد کرده است. یکی از این موارد، الزام بنگاهها به دریافت کارت بازرگانی برای آغاز فرایند تجاری است.
با توجه به تجربه سایر کشورها در استقرار نظام عضویت فراگیر، چنین سیستمی میتواند نقش اتاقهای بازرگانی را به عنوان نهادهای عمومی خودگران و واسطه میان دولتها و نظام بازار تقویت کند و با عضویت همه اشخاص حقوقی ثبتشده، امکان نمایندگی و حمایت اتاق از منافع عمومی کل فعالان اقتصادی کشور را فراهم آورد.
در این نوشتار، ضمن مروری بر سابقه کارت بازرگانی و عضویت در ایران و سایر کشورها، چالشهای نظام موجود در حوزه کارت بازرگانی و عضویت در اتاقهای بازرگانی مورد بررسی قرار میگیرد و در پایان با ارائه راهکار در این زمینه، نتایج توصیههای سیاستی پیشبینیشده، بیان میشود.
نظرات کاربران