همه گیری کووید-۱۹، جنگ روسیه با اوکراین، تغییرات اقلیمی و تحولات ژئوپلیتیکی باعث ایجاد اختلال در لجستیک و حمل ونقل دریایی همراه با انسداد و بسته شدن برخی بنادر شد که به ناچار افزایش تاخیرها و هزینههای حمل ونقل و همچنین بازآرایی مجدد مسیرهای حمل را بدنبال داشت.
حدود 80 درصد از حمل ونقل کالاهای تجاری جهان توسط کشتی ها انجام می شود، در نتیجه بروز هر گونه اختلال در بنادر و خطوط کشتیرانی به این معناست که مواد غذایی، انرژی، دارو و سایر اقلام ضروری به موقع به دست مشتریان نمی رسد، کسب و کارها در تامین نهاده ها و کالاهای مورد نیاز برای تولید با مشکل مواجه می شوند و قیمت ها برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نیز افزایش می یابد.
اگرچه طی ماه های پایانی سال 2022 تاحدودی تأخیرها در حمل ونقل بهبود یافته و نرخ هزینه حمل نیز در حال کاهش است، ولی حمل ونقل دریایی - و به تبع آن تجارت جهانی - همچنان آسیب پذیر است. ضرورت دارد صنعت کشتیرانی برای تقویت تاب آوری و انعطاف پذیری خود در برابر بحران های آینده و تغییرات اقلیمی، سرمایه گذاری کند.
بنادر، شرکتهای کشتیرانی و اپراتورهای حمل ونقل باید ظرفیت خود را افزایش، و ناوگان و تجهیزات موردنیاز را تجدید و توسعه دهند، از وجود نیروی کار کافی و ماهر اطمینان حاصل کنند، اتصال به سایر جریانات حمل ونقل و عملکرد خود را بهبود بخشند، انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهند و از وجود و برقراری رقابت سالم بین فعالان این حوزه مراقبت و محافظت کنند. مجموع اقدامات مزبور اطمینان لازم را برای تحمل طوفان بعدی توسط صنعت حمل ونقل دریایی تامین خواهد نمود.
در این گزارش به تحولات متغیرهای اقتصادی مرتبط با حمل ونقل دریایی طی سالهای اخیر ، توصیه های آنکتاد به دولتها و فعالان این حوزه برای افزایش تاب آوری در برابر بحرانهای احتمالی آینده به همراه عملکرد بنادر ایران در حوزه تجارت پرداخته شده است.
نظرات کاربران